dimecres, 2 de juny del 2010

Què són les cerques de tresors!?

Són pàgines web, creades on hi ha una sèrie de preguntes a les quals els alumnes han de trobar resposta a través dels links de diverses pàgines web exposades també en aquesta, on poden trobar la resposta, normalment també consta d’una pregunta final, coneguda com la gran pregunta, a la qual els alumnes també han de donar resposta però aquesta no es troba explícitament en les pàgines web facilitades sinó que han de trobar la resposta en el que han aprés durant la seva “caza del tesoro”.

Les Cerques de Tresors són estratègies útils per adquirir informació sobre un tema determinat i practicar habilitats i procediments relacionats amb les Noves Tecnologies (TIC) i amb l'accés a la informació a través d'Internet.

El grau de dificultat, les Cerques de Tresors se situen en un nivell per sota que el de les WebQuest, ja que només persegueixen la comprensió de la informació existent en les pàgines de referència i no la resolució de cap problema (amb l’excepció de l’última pregunta), ni l'exposició de conclusions finals. Per tant, un cop exercitades les cerques de tresors, als alumnes se’ls pot proposar passar a fer una WebQuest.
Apartats d'una Cerca de Tresor:
1. Introducció: on es presenta a l'alumne la informació inicial de l'activitat, en ella descriurem la tasca i les instruccions per dur-la a terme. Hem de tenir en compte la motivació i despertar el seu interès mostrant atractiva i divertida l’activitat.
2. Preguntes: Farem un llistat enumerat de preguntes a contestar. Segons l'edat dels nostres alumnes, les preguntes poden ser:
a) Preguntes directes en el cas d'alumnes més petits. Per crear-les, hauríem de copiar i enganxar les frases exactes que contenen la informació rellevant que volem que trobin (una de cada pàgina web de la llista de recursos) i després transformar-les en preguntes directes.
b) Preguntes que impliquin activitats més complexes per a alumnes més grans. Formularem preguntes que impliquin activitats més complexes, relacionades amb la lectura comprensiva, la inferència, la reunió i l’organització d'informació, la comparació, etc. Si plantegem petites activitats, han de poder-se realitzar amb certa rapidesa: llegir un mapa, fer un càlcul, esbrinar el resultat d'una petita simulació, etc.

Les preguntes poden ser d'anàlisi, solució de problemes o presa de decisions.

3. Recursos: consisteixen en una llista de llocs web que el professor ha localitzat per ajudar l'estudiant a respondre a les preguntes o realitzar les activitats. Aquests recursos són seleccionats prèviament perquè l'estudiant pugui enfocar la seva atenció en el tema en lloc de navegar a la deriva. Es poden utilitzar cercadors especialitzats o genèrics. També podem utilitzar o adaptar una "cerca del tresor" de les que hi ha a Internet elaborades i provades per altres professors. 

Als alumnes més petits és convenient posar el vincle necessari per a resoldre cada pregunta a continuació de la mateixa. Hem de procurar posar l'enllaç directe a la pàgina on es troba la informació.

4. La gran pregunta: és recomanable la seva inclusió en alumnes més grans. Es tracta d'incloure una pregunta final, global, la resposta de la qual no es trobi directament en cap pàgina de la llista de recursos, sinó que depengui de les respostes a les preguntes anteriors i del que els alumnes han après cercant les respostes. Idealment, hauria de coincidir amb un objectiu curricular i pot incloure aspectes valoratius i d'opinió personal sobre el tema cercat. Aquí podríem treballar normes, actituds i valors demanant que els alumnes reflexionessin sobre les implicacions personals, socials, polítiques, etc. del tema de la cerca.
5. Avaluació: Es tracta de fer una descripció clara de què i com s'avaluarà el que l’alumne hagi fet. En funció de l'edat dels alumnes o amb la finalitat de donar-li a la cerca un caràcter més lúdic, alguns autors prefereixen anomenar a aquest apartat Conclusions. En qualsevol cas, la manera més senzilla d'avaluar una cerca és en funció del producte: és a dir, de la quantitat i qualitat dels encerts dels estudiants. Tanmateix, és interessant establir alguns indicadors de la qualitat del procés: grau d'elaboració de les estratègies de cerca, l’originalitat, el treball en equip, el maneig de la tecnologia, etc.
Una pràctica recomanable és corregir la cerca entre tots i donar oportunitat que aquells alumnes que no han trobat les respostes o les han elaborat poc, la refacin amb la col·laboració del professor.
6. Crèdits: es tracta de fer un llistat de fonts de les que facis ús a la teva "cerca" ja siguin imatges, text o so, proporcionant enllaços a la font original.

Disseny de Cerques de Tresors

Per crear les nostres pròpies Cerques de Tresors es pot utilitzar qualsevol programa de disseny de pàgines web en llenguatge html. Per exemple, FrontPage.
A continuació us presentem una plantilla que pot servir com a punt de partida i, sobre ella, fer els canvis i millores que s'estimin convenients.


Com són les Cerques de Tresors?

TÍTOL
Etapa
Cicle
Nivell
Introducció

Preguntes

Recursos

La gran pregunta

Avaluació

Crèdits



Introducció

Aquí es dóna a l'alumne la informació necessària sobre la tasca que es proposa i les possibles activitats que la compondran. L'important és motivar i despertar l'interès fent una proposta dinàmica, lúdica, divertida, entretinguda i d'una fàcil investigació en Internet.

Preguntes

La tasca es desdoblega en preguntes numerades una després d'una altra que l'alumnat haurà de contestar. El grau de dificultat dependrà de l'edat del nen.
 1. .... 
 2. ....

Recursos

S'inclouen totes les pàgines Web que contenen la resposta a les preguntes anteriors, bé sigui de forma directa o indirecta. És important que el mestre les visiti abans per a cerciorar-se que els vincles existeixen i que la informació és l'adequada a cada pregunta. 
1. ....
 2. ....


La gran pregunta

Aquí va la pregunta final, la resposta de la qual engloba totes les anteriors. L'alumne per a respondre-la no es podrà basar en cap pàgina concreta, sinó en el ja après fins al moment.

Avaluació

S'inclou de forma clara quina s'avaluarà i com es portarà a terme. Com guia orientativa per al mestre pot servir valorar la qualitat dels encerts a les respostes juntament amb l'exactitud.

Crèdits

Aquesta Cerca del Tresor ha estat dissenyada per...... per a la matèria "........" que imparteix el professor Laia Masip Sorinas. Es permet la còpia i l'ús de la mateixa, sempre que se citi als autors i la font © http://pedagogsdindiaurv.blogspot.com/. Expressem els nostres agraïments als propietaris de les pàgines web enllaçades i de les imatges utilitzades, si escau.

Adreçes d'interès:

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada