dimarts, 11 de maig del 2010

Quadern Digital

Què és el Quadern Digital?

El quadern digital es una eina que és fa servir per tal de que els alumnes millorin la seva competència escrita i lectora, com també millorar l'acceptació de l'autonomia de l'alumnat. No cal destacar que es una eina informàtica amb la qual també s’introdueix als alumnes de la ESO. ( Ensenyament Secundari Obligatori) a les noves tecnologies. Es pretén que el quadern digital sigui utilitzat com una eina més en les classes de llengua.

 
El Quadern digital té com a punt de partida la redacció d'un text com a eix vertebrador, i donar importància de com produir el text. D’aquesta manera els alumnes podrien comprendre totes les formes d’expressar-se de forma escrita en els diferents estadis de la societat.

 
Segons la tradició anglosaxona el camí mes eficaç per ensenyar la composició escrita és el Quadern digital ja que és una forma de guiar a l'alumne per tots els tipus de planificació dels escrits, tot i que sempre es mostren exemples de textos a l'alumne dels diferents models.

 
En aquest ensenyament s'ha explicat de forma teòrica les normes gramatical i ortogràfiques per un cantó i la tipologia dels textos per l'altra. Això a provocat que els alumnes no millorin la forma de redactar, perquè no vinculen uns coneixements amb els altres. Amb el Quadern Digital es pretén vincular de forma pràctica la gramàtica i la tipologia de textos, ja que tot quedaria contextualitzat sota un mateix marc.

Com funciona el Quadern Digital?
En primer lloc l'alumne ha d'escollir el tipus de texts que vol treballar. En cas que l'alumne no sàpiga quin text es el que desitja escriure, pot optar a un enllaç de dubtes en el qual se li faran preguntes per tal de saber quina es la seva intenció i així proposar-li que escrigui un dels tipus establerts.

En pic l'alumne ha escollit el tipus de text que vol treballar es fica en marxa una estructura comuna a totes les unitats didàctiques que podem dividir en 4 passes.

1r pas.: La situació

Aquesta pantalla és el punt de sortida del Quadern Digital. Aquí s'orienta a l'alumne amb diverses preguntes cap al model de composició més adequada recordant-li els exemples que proposa aquest mateix programa. En el Quadern digital podem trobar-hi 7 models de composició: narració literària, noticia, descripció literària, definició, instruccions, exposició i argumentació.


Al respondre les tres preguntes es passa a la segona fase anomenada la planificació.

2n pas.: La planificació

La finalitat d’aquesta fase es que l'alumne concreti el tema a redactar com també els principals elements

Per ajudar a l'alumne el programa li proposa exemplificacions de propostes del text de mostra. Seguint aquest exemple l'alumne va escrivint el seu llistat d'idees principals en un requadre al principi petit però que acabarà ocupant gran part de la pantalla.

 
Un cop fet tot això el programa li permet passar a la tercera fase: la redacció.

3r pas.: La redacció
L'alumen comença a redactar el seu text, en una pantalla igual a la que ha fet servir en la segona fase: a la dreta hi ha l'escrit de l'alumne i a l'esquerra les recomanacions del programa. Tots els suggeriments que se li proposen a l'alumne venen acompanyats d'un exemple opcional.



Les ajudes poden ser: sintàctiques, lèxiques, de recursos d’expressió, etc. Aquestes es les podràveure l'alumne pitjant el link indicat.


4t. Pas.: La revisió

L'última fase, en aquesta l'alumne ha de fer una revisió del seu text amb el suport del programa, que continuarà proposant-li idees i exemples per la millora del text. El programa recupera les idees centrals que l'alumne avia proposat d'inici per tal de que aquest contrasti si la redacció que ha resultat, finalment s'ajusta o no a les seves pròpies idees.










0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada